• Voedingswaarde app

    Download de gratis voedingswaardetabel.nl app van ruim duizend producten. Met rekenmodules om o.a. je BMI bereken.

    iOS   iOS

  • Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Eet Gewoon
Eet gezonder, voel je fitter, word slanker in 30 dagen!…

Eet Gewoon

Webshop

Bezoek onze webshop met een ruim assortiment aan voordelige dieetproducten.

calorieshop.nl

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Ondergewicht

Als mensen aan diëten denken zien ze vaak mensen voor zich met overgewicht. Maar dit is niet altijd het geval. Mensen met ondergewicht kunnen ook een dieet volgen om in gewicht aan te komen.

Wat is ondergewicht

Ondergewicht wil zeggen dat je minder weegt in vergelijking met je lengte dan goed is voor je gezondheid. Voor mensen met ondergewicht kan het net zo moeilijk zijn om van hun ondergewicht af te komen als iemand overgewicht moet verliezen.

Ondergewicht is het best te verhelpen door eetpatronen en structuren aan te passen. Je vol proppen heeft geen zin. Voldoende eten en genoeg voedingsstoffen binnen krijgen is zeer belangrijk. Men kan wel gebruik maken van extra tussendoortjes.

OndergewichtOndergewicht heeft meestal ook een oorzaak. Zo kan men ondergewicht krijgen door gebrek aan eetlust of misschien wel door een ziekte. We zien dit ook vaak terug onder de oudere bevolking en ziekte patiënten in het ziekenhuis. Daarnaast heb je ook mensen die gezond leven en niet aan kunnen komen en dus ook mager zijn. Bij deze mensen kan de leefwijze een rol spelen als oorzaak van het te lage gewicht. Men kan de tijd niet nemen om rustig te ontbijten of een lunch te nuttigen of slaan de warme maaltijd over. Ook depressie heeft te maken met ondergewicht. Het kan zijn dat iemand door depressiviteit geen fut meer heeft om te koken en boodschappen te doen, waardoor de trek in eten ook automatisch minder wordt.

Risico's van ondergewicht

Iemand met ondergewicht draagt enkele risico's met zich mee. Zo kan het zijn dat iemand met ondergewicht zijn conditie kwijt raakt waardoor men zich sneller moe en futloos gaat voelen. Bij mensen met ondergewicht is de kans groter dat ze botbreuken oplopen omdat een BMI lager dan 18 botontkalking (osteoporose) met zich mee kan brengen.

Om te kijken of iemand ondergewicht heeft kan men gebruik maken van de Body Mass Index (BMI). Een BMI lager dan 18,5 wil zeggen dat men ondergewicht heeft. Mocht dit het geval zijn dan is het raadzaam een deskundige in te schakelen (bijvoorbeeld uw huisarts) om te kijken wat de mogelijkheden zijn om weer in gewicht aan te komen.

Niet teveel eten in één keer

OndergewichtAls je ondergewicht hebt wil dit niet zeggen dat je nu alleen maar vette producten moet gaan eten. Voor iemand met ondergewicht is het net zo belangrijk om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen als iemand met normaal- of overgewicht. Voldoende eiwitten, vitamines en mineralen zijn van groot belang voor een gezonde eetpatroon en leefwijze.

Bij een te laag gewicht is het belangrijk de dagelijkse hoeveelheden van voeding aan te houden. Een calorieinname van 2300 Kcal. voor vrouwen en 2500 voor mannen is minimaal. Om bij mensen met ondergewicht het lichaamsgewicht te verhogen is het verstandig vaker een tussendoortje te nemen tussen de drie hoofdmaaltijden door. Ook is regelmaat net zoals ieder ander een belangrijk aspect in het beheren en aankomen van gewicht. Neem de tijd om te eten en doe dit niet gehaast. Eet je maaltijden rustig zodat het ook de tijd heeft om door je lichaam verwerkt te worden.

Niet gepland gewichtsverlies

Het kan voorkomen dat u niet gepland gewicht verliest. Als u geen reden kunt vinden waarom u vermagerd en gewicht verliest is het raadzaam een arts hier naar te laten kijken. Een ziekte of aandoening kan dan namelijk de oorzaak zijn van het snelle gewichtsverlies (denk aan wormen in de darmen e.d.).

Anorexia nervosa en boulimia zijn aandoeningen die een speciale behandeling vragen. Mocht dit het geval zijn is het raadzaam een deskundige in te schakelen.

Cookies

Een cookiewall? Irritant he? Helaas ontkomen we er ook op Dietenlijst niet aan. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze cookiewall omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is.

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Op Dietenlijst gebruiken we:

  • Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.
  • Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren.
  • Advertisingcookies Om advertenties te serveren, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Adverteerders kúnnen de cookies die zij plaatsen gebruiken om informatie over bezoekers te verzamelen. Dit heeft niet onze voorkeur, maar we hebben daar helaas geen invloed op.

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst