• Voedingswaarde app

    Download de gratis voedingswaardetabel.nl app van ruim duizend producten. Met rekenmodules om o.a. je BMI bereken.

    iOS   iOS

  • Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Sporten, diëten en cupmaten
De juiste sport bh tijdens het volgen van een dieet. Bekijk hier meer uitleg.…

Sporten, diëten en cupmaten
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Op een gezonde manier afvallen in 7 stappen

Afvallen n 7 stappen

Het komt niet alleen bij mensen met flink wat overgewicht voor, maar ook onder sporters …afvallen, bij sporters heet het vaak droogtrainen. Nu zijn afvallen en droogtrainen wel 2 verschillende dingen maar het komt feitelijk op hetzelfde neer namelijk vetverbranding. Mensen die echt veel te dik zijn willen vetverbranding verhogen en gewicht verliezen, sporters ook maar bij deze groep is het totale gewicht minder belangrijk.

Dat komt omdat bv. bodybuilders grotere spiermassa willen ontwikkelen en spieren wegen meer dan vetmassa. Vet willen ze echter dan wel weer kwijtraken, waardoor dat wasbordje nog meer zichtbaar wordt.

Welk doel je ook voor ogen hebt, wij gaan je 7 stappen toereiken die je helpen dit voor elkaar te krijgen, je vindt deze hieronder!

Volg deze stappen en begin met afvallen

Onderstaande 7 stappen laten je zien met welke informatie, mentaliteit en voeding (eten, maar ook zeker drinken) jij zeker gaat afvallen.

1. Sta open voor verandering in je leefstijl

Verandering is bijna altijd goed, zeker in het geval van slechte gewoontes en verkeerde voedingsrichtlijnen. Maar het is meer dan dat …te denken aan je instelling, wilskracht en conditioneringen die jij in jouw leven toelaat of boycot.

Besef 1 ding heel goed wanneer je wilt veranderen en dat is dat je leven op de schop zal moeten worden genomen. Zonder dat je bereid bent dingen te veranderen, zal alles gewoon hetzelfde blijven. Maar je wilt juist vernieuwing!

Begin met positieve aanpassingen in je leven, laat het toe en omarm het. Je zal er geen spijt van krijgen. En misschien motiveer je er zelfs ook nog wel andere mensen mee.

2. Maak een plan, stel doelen en begin

Afvallen wordt helemaal niks wanneer je niet duidelijk in beeld hebt wat je wilt bereiken, hoe je dit gaat doen en het te plannen in je schema.

Start eerst met te kijken waar de problemen liggen (teveel ongezonde voeding, te weinig lichaamsbeweging, suikerverslaving of misschien wel allemaal). Je zal vervolgens een duidelijk plan moeten maken deze problemen van een oplossing te voorzien. Je kan bv. veel vet verliezen met sporten, koolhydraatarm dieet of door je calorieën te monitoren.

Bedenk waar je over een paar weken, maanden en jaren wilt zijn en werk daarnaar toe. Zodra je die doelen hebt bereikt, kan je weer nieuwe doelen stellen. Misschien ben je tegen die tijd wel zover dat je professioneel wilt gaan sporten.

Heb je alles klaar, dan is het zaak ermee te beginnen. Hoe eerder je dit doet, des te sneller ben jij waar je moet zijn. Geef vol gas, maar wees bv. wel weer realistisch in hoeveel je op een gezonde manier kan afvallen per week.

3. Weet wat je eet en drinkt

Bij afvallen is het belangrijk te letten op wat je eet en drinkt. Zo kan je het beste weinig tot geen suikers eten en drinken. Deze zijn om veel verschillende redenen dikmakers van je lichaam. Vervang ze met complexe koolhydraten uit bv. groentes (die kan je bijna onbeperkt eten), eiwitten en gezonde vetten.

Voor mensen die sporten en de basis al op orde hebben, kan er eventueel nog gedacht worden aan fatburners om het vetverbrandingsproces nog meer te stimuleren en de puntjes op de i te zetten.

Dit geldt echter niet voor mensen met overgewicht die verder helemaal niks aan hun voedingspatroon veranderen, want het is absoluut geen totaaloplossing voor overgewicht.

4. Leer je energiebehoefte kennen

Tijdens afvallen maar ook droogtrainen is het aantal calorieën dat je per dag binnenkrijgt belangrijk. Bereken de jouwe en ga hier iets onder zitten. Hiermee stel je jouw lichaam in staat ook echt de vetverbranding te verhogen.

5. Drink water, thee of koffie

Drink bij voorkeur alleen water en het liefst koud voor een thermisch effect (waarbij de vetverbranding in je lichaam nog net iets hoger is). Of anders koffie en thee zonder suikers. Vermijd alle andere dranken, zeker de frisdranken.

6. Het woord van de dag is discipline

Discipline zit voor een groot deel in je karakter, maar valt ook zeker te leren. Wees vastberaden in wat je wilt bereiken en wijk niet van die koers af. Het is de enige manier om ook echt successen te behalen!

7. Je beloning zal zoet zijn

En hiervoor wordt je dan ook rijkelijk beloont. Je zal een mooi figuur krijgen, meer energie ervaren en gezonder door het leven gaan. De kans is groot dat je zelfs nog fanatieker wordt en alles eruit haalt.

Moraal van het verhaal blootgesteld

Samen met deze 7 stappen is afvallen echt niet heel moeilijk. Het is een kwestie van doen, zonder te zeuren. Succes!

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst