• Voedingswaarde app

    Download de gratis voedingswaardetabel.nl app van ruim duizend producten. Met rekenmodules om o.a. je BMI bereken.

    iOS   iOS

  • Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Maak kennis met deze 3 supplementen bij gewichtsbeheersing
Gewicht beheersen met deze supplementen…

Maak kennis met deze 3 supplementen bij gewichtsbeheersing
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Dagelijks een schooltas meesjouwen, vraagt om fitte en

Fitte en sterke scholieren

Leerlingen die naar het voortgezet onderwijs gaan, hebben veelal een flinke tas vol boeken en een laptop met zich mee te sjouwen. En dan is er ook nog die dagelijkse fietstocht. Scholieren moeten eigenlijk hartstikke gezond, sterk en fit zijn.

Eerst maar even over die tas die dagelijks mee gesjouwd wordt. Want daar is zeker wel iets over te zeggen. Tegenwoordig is er een enorme keuze aan schooltassen. Van rugzak tot vintage, van shopper tot laptoptas.

De rugzak blijkt de populairste schooltas. Meer dan zeventig procent van de leerlingen kiest voor dit model om zijn of haar boeken en andere spullen in mee te nemen. Behalve boeken gaat ook de laptop hier vaak in mee. Wel zo handig.

Rugzak en kilo’s aan boeken

Een rugzak draagt voor veel leerlingen comfortabeler dan een tas in de hand. Het is echter wel belangrijk dat de tas niet te vol wordt gestopt. Vorig jaar bleek uit onderzoek op een aantal middelbare scholen dat 45 procent van het aantal schooltassen te zwaar is.

De schooltas van een twaalfjarige scholier van 41 kilo mag volgens de richtlijnen van ergotherapeuten tien procent van het lichaamsgewicht zijn: 4,1 kilo. Vooral eerstejaars blijken veel te zware schooltassen met zich mee te dragen. Die zijn wel 4,6 kilogram zwaar. In het onderzoek werd zelfs een tas gewogen van ruim tien kilo.

Opvallend is dat het gewicht van schooltassen toeneemt met het opleidingsniveau waardoor je zou verwachten dat vwo scholieren de zwaarste meetorsen. Uit onderzoek blijkt juist dat VMBO gl leerlingen de meeste kilo’s mee dragen, maar liefst een gemiddelde van 5,6 kilo.

Gezond eten en de schoolkantine

Dan de gezondheid van de leerlingen die dagelijks met hun zware tassen naar school fietsen. Allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je als puber goed ontbijt. Zeker als je nog een eind naar school moet fietsen. Klinkt logisch, maar het blijft nogal eens achterwege. Haast, haast, te laat uit bed. Het is pubers niet vreemd. Maar met een lege maag op pad gaan, is echt niet verstandig. Het legt een basis voor de hele dag. Niet alleen fysiek maar zeker ook geestelijk. Wie niet voldoend voeding binnen krijgt, kan zich slechter concentreren.

Eenmaal op school heb je als ouder vaak geen zicht meer op wat er overdag gegeten wordt. Eten ze wel hun boterhammen op die ze meenamen? Dat geldt zowel voor de meiden als de jongens en de inhoud van de schooltassen dames als die van de heren. Of gaan ze zich te buiten aan dat wat er in de schoolkantine wordt verkocht? Want dat laat nogal eens te wensen over. Het is dan maar hopen dat er in die kantine een gezond aanbod is. Maar wat is dat?

Het voedingscentrum geeft advies

Volgens het voedingscentrum is er een aantal zaken waaraan gedacht moet worden zoals de openingstijden van de kantine (worden er de hele dag door snacks aangeboden?), de prijs van producten (snoep goedkoper dan bruin brood?), en of er wel een voedingsbeleid is (gaan we voor kroketten of bruine broodjes kaas?). Er bestaat een programma ‘Gezonde Schoolkantine’, door het Voedingscentrum aangeboden, dat een school op dat gebied op weg helpt.

Duidelijk is het dat de keuze voor gezonde voeding gemakkelijker wordt als dat ook daadwerkelijk op een goede manier wordt aangeboden. Daarmee zijn leerlingen eerder geneigd voor gezond te kiezen en kunnen ze fit en sterk ’s middags weer op de fiets naar huis. Met die niet al te zware schooltas.

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst