• Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Sporten, diëten en cupmaten
De juiste sport bh tijdens het volgen van een dieet. Bekijk hier meer uitleg.…

Sporten, diëten en cupmaten
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

3 grote voordelen van stoppen met drinken van alcohol

Goedkoop en gezond eten

Wil jij gezonder gaan leven? Dan weet je dat je veranderingen aan moet brengen in je eetpatroon en eventueel (meer) moet gaan sporten. Om je doelen nog sneller te bereiken valt het ook aan te raden om te stoppen met het drinken van alcohol. Stoppen met drinken levert namelijk enorm veel gezondheidsvoordelen op. Wij zetten drie voordelen voor je op een rij.

Makkelijker afvallen

Alleen al om de hoeveelheid calorieën die alcohol bevat, is het verstandig om te stoppen met drinken. Alcohol bevat namelijk 7 kcal per gram, dat is exclusief de calorieën van de koolhydraten of vetten. Een glas normaal bier is al snel goed voor 100 tot 150 calorieën, een zoete cocktail zelfs tot 300 of 400 calorieën. Na een avondje ‘goed’ doordrinken heb je misschien al snel 1.500 calorieën extra binnengekregen. De kans is na het gebruik van alcohol ook nog eens groot dat je valt voor een vette snack, waardoor je in één avond stappen de caloriebesparing van de hele week hebt ingehaald. Daarbij geeft alcohol de aanmaak van het stresshormoon cortisol een boost, met verschillende nadelige gevolgen. Als je af wilt vallen is het belangrijkste gevolg van teveel cortisol dat jouw lichaam vet sneller opslaat en spieren sneller afbreekt. Wie wil stoppen met alcohol drinken kan hiervoor hulp inschakelen. Hulp wordt soms ook via de zorgverzekeraar vergoed. Hou dit in je achterhoofd als je een zorgverzekering kiezen gaat.

Beter slapen

Veel mensen geloven dat je door alcohol beter slaapt, maar niets is minder waar. Je kan sneller in slaap vallen, maar goed uitrusten doe je niet. De kwaliteit van je nachtrust gaat < a href="https://expertisecentrumalcohol.trimbos.nl/items/details/alcohol-en-slaap" target="_blank">hard omlaag door alcohol. Op het moment dat je stopt met drinken, zal je in het algemeen uitgeruster wakker worden. Dit helpt je om overdag weer betere keuzes te maken. Daarbij zorgt alcohol ervoor dat je lichaam meer ghreline (hongerhormoon) en minder leptine (regulering van verzadiging) gaat produceren. Hierdoor heb je de volgende dag meer trek en is de zin in een vet ontbijtje haast onweerstaanbaar.

Betere opname vitamines en mineralen

Alcohol remt de opname van sommige vitamines en mineralen. Doordat je lichaam hard bezig is met het verwerken van een alcoholrijk drankje, krijgt de rest van je voeding minder aandacht. Alle moeite die je steekt in gezond eten wordt hierdoor gedeeltelijk weer teniet gedaan. Daarbij is de kans een stuk groter dat je zin hebt om te gaan sporten als je je fris en fruitig voelt dan wanneer je met een kater wakker wordt. Niet drinken zorgt bij veel mensen voor meer motivatie om vast te houden aan de gestelde doelen. Daarbij hou je flink wat geld over wanneer je niet drinkt. Dit kun je mooi uitgeven aan gezonde voeding of voedingssupplementen en vitamines.

Volg ons