• Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Wat voor voedingsschema werkt het best bij het sporten?
Voedingsschema's en sportschool, wat is nu het beste en gezondste om te eten…

Wat voor voedingsschema werkt het best bij het sporten?
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (1)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

4 tips om gezond af te vallen in 2021

Gezond afvallen

Wil jij gewicht verliezen? Dan heb je vast al een keer gekeken naar verschillende snelle diëten. Deze crash diëten zijn vaak effectief, maar toch lang niet altijd even goed voor je. Vooral als je het niet helemaal goed aanpakt. Wil jij op een gezonde manier afvallen, zonder dat het je al te veel moeite kost? Dan geven wij je in dit artikel 4 tips voor gezond afvallen.

Wil jij snel gewicht verliezen, dan is een negatieve energiebalans nummer één om op te letten. Hierbij draait het erom dat je minder calorieën binnenkrijgt dan verbruikt. Door naast het diëten te sporten gaat dit vaak sneller, maar in de volgende tips zie je hoe het ook zonder sporten gaat.

Tip 1: Eet bewust

Snel tijdens de lunch nog even dat ene mailtje versturen of ontbijten in de auto. Stress en drukte zijn vaak oorzaken van gewichtstoename. Daarom is het belangrijk dat je met aandacht eet.

Wanneer je eet en het een en ander tegelijk doet, eet je zonder hier bewust mee bezig te zijn. Hierdoor zit je minder snel vol en eet je automatisch meer. Daarom is het goed om jezelf te trainen je aandacht erbij te houden als je aan het eten bent.

Tip 2: Zet eiwitten en vezels centraal

Vezels en eiwitten zijn belangrijke voedingsstoffen wanneer je wilt afvallen. Eiwitten zijn namelijk de bouwstenen van je lichaam. Daarnaast zorgen eiwitten ervoor dat je een vol gevoel krijgt, waardoor je minder eet.

Ook vezels hebben dit voordeel. Ze nemen vocht op, waardoor jij je sneller vol zult voelen. Daarnaast helpen vezels je darmen gezond te houden, diabetes type 2 te voorkomen en overgewicht tegen te gaan.

Tip 3: Sla enkelvoudige koolhydraten over

Het vermijden van enkelvoudige koolhydraten zal het verschil maken. Natuurlijk hoef je niet meteen op koolhydraatarm dieet wanneer je wilt afvallen, maar enkelvoudige koolhydraten hebben weinig functie en zorgen voor extra lichaamsvet. Door deze te vermijden zul je sneller afvallen.

Sport jij niet? Dan is het aan te raden om tussen de 50 en 70 gram koolhydraten per dag te eten.

Tip 4: Kies voor natuurlijk eten

Je lichaam doet er nu eenmaal langer over om bewerkt voedsel te verteren. Kies daarom voor natuurlijke voedingsstoffen zoals groenten, noten, zaden, kruiden, specerijen, (onbewerkt) vlees en vis, schaal- en schelpdieren. Onderzoek toonde eerder al aan dat je tot wel 10 kilo kunt verliezen door alleen maar over te stappen naar natuurlijk voedsel. Dat wil jij toch ook?

Wil jij op een gezonde manier afvallen? Dan helpen deze tips je. Succes en wees vooral niet te streng voor jezelf!

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst