• Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Wat voor voedingsschema werkt het best bij het sporten?
Voedingsschema's en sportschool, wat is nu het beste en gezondste om te eten…

Wat voor voedingsschema werkt het best bij het sporten?
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (1)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Dit moet je weten over het watervasten

Watervasten

Watervasten is misschien populair in de dieetwereld, maar het moet met de nodige voorzichtigheid worden benaderd. Hoewel het je kan helpen gewicht te verliezen op de korte termijn is water vasten geen duurzame benadering van gewichtsverlies en krijg je een verhoogd risico op bepaalde complicaties omtrent je gezondheid. In dit artikel kun je desondanks er meer over lezen.

Omdat het geen praktijk is die algemeen wordt onderschreven door de reguliere medische of voedingsgemeenschap, zijn er geen uniforme richtlijnen voor watervasten. De meeste beschikbare tips en praktijken zijn afkomstig van first-person-accounts van vasten die worden gedeeld door advocaten zonder medische of voedingswaardegegevens. Er is een beperkt aantal klinieken voor alternatieve geneeskunde die onder toezicht watervasten aanbieden. In een klinische omgeving worden patiënten regelmatig gecontroleerd op tekenen van angst, zoals een vieze smaak in de mond, lage rugpijn, huiduitslag, afscheiding uit de slijmvliezen, hoofdpijn, prikkelbaarheid, misselijkheid of braken. Er worden ook regelmatig bloed- en urinetests uitgevoerd.

Velen die thuis watervasten doen dat zonder professionele ondersteuning en zonder het vangnet van medisch toezicht. Omdat het een vrij eenvoudig proces is, kunnen mensen instructies volgen die online of in tijdschriften zijn gevonden. Hoewel watervasten eenvoudig is, betekent dat niet dat het gemakkelijk of veilig is. Tijdens het vasten mag je niets anders consumeren dan water. Je drinkt over het algemeen minstens 2-3 liter water per dag. Hierbij is het van belang om een waterfilter te gebruiken. Alhoewel ons drinkwater al redelijk gezond is, zit er nog altijd vuil in. Dit is dus direct het antwoord op de vraag ‘waarom een waterfilter?

Watervasten is schadelijk, maar kan vooral schadelijk zijn voor mensen met bepaalde medische aandoeningen. Mensen die geen watervasten zouden moeten proberen, zijn onder meer degenen met een chronische nierziekte. Als je diabetes hebt, is het ook geen goed idee om gebruik te maken van een dieet waarbij je moet vasten met water. Heb je eetstoornissen of last van maagzuur? Kies dan ook van een ander dieet.

Watervasten doet zijn naam eer aan: het is een dieet waarbij al het eten en drinken behalve water beperkt is. Dat betekent geen koffie, geen thee, geen alcohol, geen caloriearme sportdranken of welke andere drank dan ook. Dit betekent ook geen eten. Watervasten duurt meestal 24 tot en met 72 uur, maar onder medisch toezicht watervasten kan tot 40 dagen duren. Ga je watervasten zonder onder toezicht te staan van een medisch deskundige? Het is dan verstandig om echt maar een paar dagen dit dieet te volgen.

Er zijn mogelijke voordelen van vasten met water, maar het is belangrijk op te merken dat onderzoek naar de veiligheid van vasten met water ontbreekt, met substantieel bewijs dat in plaats daarvan wijst op de mogelijke risico's. Bovendien is het onduidelijk of de vastenprocedure zelf tot positieve resultaten kan leiden. Het kan bijvoorbeeld een voordeel zijn om je suiker- of natriuminname een paar dagen te verminderen. En voor degenen die regelmatig drinken, kan het vermijden van alcohol gedurende meerdere dagen of langer uiteindelijk leiden tot gewichtsverlies en een verlaging van de bloeddruk, zelfs zonder andere dieetveranderingen. Desondanks zijn er veiligere en gezondere diëten waarmee je dit kunt doen.

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst