• Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Hoe combineer ik een uitgebreid diner thuis met mijn dieet?
Op dieet en uitgebreid eten thuis. Hoe doe je dat?…

Hoe combineer ik een uitgebreid diner thuis met mijn dieet?
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Dit is waarom jij jezelf moet belonen tijdens het afvallen

Belonen tijdens het afvallen

Wanneer je begint met afvallen, dan komt er een moment waarop het enorm zwaar zal worden. Zonder dat we het ons vaak realiseren, komen we namelijk ontzettend vaak in de verleiding om iets te nemen wat eigenlijk helemaal niet gezond is. Op het moment dat we niet met ons gewicht bezig zijn, merken we dit natuurlijk niet en nemen we dat ene koekje of taartje van een collega op het werk wel. Om dit allemaal te kunnen doorstaan, is het belangrijk jezelf ook een beloning te geven, zodat je iets hebt om naar uit te kijken. Dit kan bijvoorbeeld een keer een lekkere snack zijn, maar je kunt jezelf ook belonen met een nieuwe valentino tas zwart wanneer je op de helft van je streefgewicht zit. Omdat er ontzettend veel mentale voordelen zijn aan het jezelf belonen, hebben we er een aantal voor je uitgehaald die we nader gaan toelichten.

Het belang van een beloning

Wanneer je je doelen wilt behalen, dus in dit geval wilt afvallen, dan is het belangrijk jezelf te belonen. Door een beloning af te spreken, zorg je er namelijk voor dat je het idee hebt dat je het voor iets doet. Ondanks het feit dat afvallen belangrijk is voor onze gezondheid, zien we dit vaak niet direct als de uiteindelijke beloning. Op het moment dat jij jezelf beloont met iets te eten of een nieuwe damestas bij het behalen van je streefgewicht, dan zal dit veel meer voldoening geven. Wanneer je jezelf beloont, ben je gemotiveerd om door te gaan met je inspanningen en blijft het afvallen daarmee ook veel beter vol te houden, omdat je het idee hebt dat je het ergens voor doet en niet alleen voor het verliezen van kilo’s en het kunnen dragen van kleding met een maat je minder.

Beloon jezelf niet met eten

Wil jij jezelf belonen met het behalen van een van je doelen? Dan kun je dit doen door bijvoorbeeld een heerlijk stuk taart te eten. Toch is dit niet verstandig. Iemand die problemen heeft met drank, zal ook niet na afloop worden beloond met een flesje bier. Het is dus veel beter om jezelf bijvoorbeeld te belonen met een nieuwe tas of een shirt dat je al heel lang had willen hebben. Zo zorg je er namelijk voor dat je jezelf niet in de verleiding brengt om te denken, ik ben al zoveel kilo’s kwijt, een klein stukje extra taart is ook geen probleem. Niet doen dus!

Stel tussendoelen

Afvallen is een heel proces, vooral wanneer het op een flinke hoeveelheid kilo’s gaat. Zo kan het al snel 6 tot 12 maanden duren om 20 tot 30 kilo te verliezen. Je kunt je dus wel voorstellen dat het niet heel motiverend werkt om pas bij het behalen van het streefgewicht een beloning te krijgen. Om jezelf te blijven stimuleren, is het aan te raden om tussendoelen te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld bij de 1e 10 kilo kiezen voor een wat kleinere beloning en aan het eind van het traject bij het behalen van je streefgewicht, wel kiezen voor wat groters. Je zult zien dat dit veel motiverender werkt, omdat je dan weet dat je iedere paar weken wordt beloond.

Volg ons