• Voedingswaarde app

    Download de gratis voedingswaardetabel.nl app van ruim duizend producten. Met rekenmodules om o.a. je BMI bereken.

    iOS   iOS

  • Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Welke diëten zijn het meest effectief en het meest gezond?
Met welk dieet val je nu effectief en gezond af? Probeer het smoothie dieet!…

Welke diëten zijn het meest effectief en het meest gezond?
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Milieubewuste voedingskeuzes

Milieubewuste voedingskeuzes

Steeds meer mensen beseffen dat ze een beter milieu niet alleen ondersteunen door geld te geven aan goede doelen, een petitie te tekenen of afval te scheiden, maar ook door kritisch te kijken naar wat ze in de supermarkt uitgeven. Voor je het weet, sponsor je met het stukje kaas of vlees wat je koopt een industrie die zowel belastend is voor het milieu als voor dierenwelzijn.

Vlees

Vele mensen kiezen er al voor om steeds minder vlees te eten. Niet zozeer het vlees zelf, maar vooral de productie ervan is belastend voor het milieu. We eten vlees omdat we daar eiwitten uit verkrijgen. Deze kunnen we echter ook uit veel milieuvriendelijke plantaardige producten verkrijgen, zoals sojabonen. Voor een kilo vlees is wel vijf kilo plantaardig materiaal nodig. Daarnaast is het houden van veel vee een van de belangrijkste oorzaken voor een hogere CO-2-uitstoot. Je kunt de CO2-uitstoot dus niet alleen beperken door elektrisch te rijden, minder vaak het vliegtuig te pakken en bij het energie vergelijken te kiezen voor groene stroom; door minder of zelfs geen vlees te eten kun je de CO2-uitstoot ook flink beperken.

Als je je stukje vlees echt niet kunt missen, ben je al milieubewust bezig als je de inname van vlees wat meer beperkt. Sommige mensen zien vlees tegenwoordig als iets dat ze alleen nog maar bij 'speciale gelegenheden' eten. Weet vooral dat de productie van lamsvlees en rundervlees de meeste impact op het milieu hebben en kip het minste. Het kiezen voor kippenvlees is dus al een milieubewustere keuze, zeker als je daarbij ook rekening houdt met het 'Beter Leven Keurmerk' en andere milieukenmerken. Heb je de vegetarische varianten van vlees trouwens weleens geproefd? Veel mensen zijn op grond hiervan met gemak vegetariër geworden.

Een laatste manier om je vleesinname wat meer te beperken, is het opvolgen van een belangrijk advies van de Gezondheidsraad: eet een keer per week (vette) vis. Het is goed voor je hart en cholesterol, omdat het veel zogenaamde 'goede vetten' bevat. Daarnaast bevat het ook die essentiële Omega-3-vetzuren, die we doorgaans te weinig binnen krijgen en die samenhangen met een gezonde hersenfunctie en een goed mentaal welbevinden.

Het beperken van vlees-inname is daarbij ook voor de gezondheid nog eens goed. Met name bewerkt vlees blijkt volgens onderzoek van de Gezondheidsraad sommige ernstige ziekten (zoals kanker) op de langere termijn te bevorderen. Vlees bevat dus weliswaar veel eiwitten, maar het hoeft niet alleen maar goed voor je gezondheid te zijn.

Kaas

Kaas wordt vaak als vervanger van vlees gebruikt, maar let op: ook hier is relatief veel plantaardig materiaal voor nodig. Het is daarbij lang niet altijd diervriendelijk geproduceerd. Ook kaas kan belastend zijn voor het milieu. Eet nooit teveel kaas, want vaak bevat kaas 'slechte vetten', die slecht zijn voor je hart en cholesterol.

Milieubewust en gezond hand in hand!

Dierlijk voedsel is niet alleen milieubelastender dan plantaardig voedsel, maar ook belastend voor de gezondheid als je er teveel van eet. Je doet dus niet alleen het milieu een plezier met een milieubewustere voedingskeuze, maar ook jouw eigen gezondheid.

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst