• Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

3 tips om goedkoop én gezond te eten
Gezond eten maar ook goedkoop? Lees hier hoe je dat voor elkaar kan krijgen!…

3 tips om goedkoop én gezond te eten
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Caseïne en supplementen om af te vallen

supplementen

Caseïne en supplementen om af te vallen: De perfecte bondgenoot in jouw strijd tegen kilo's?

In de wereld van afvallen vliegen de supplementen je om de oren. Van vetverbranders tot maaltijdvervangers, elk product belooft wonderbaarlijke resultaten. Maar wat is nu écht effectief? En past caseïne in dit plaatje? In dit blogartikel gaan we dieper in op caseïne en onderzoeken we of dit eiwitsupplement je kan helpen om jouw afslankdoelen te behalen. We bespreken ook de rol van supplementen om af te vallen.

Wat is caseïne?

Caseïne is een eiwit dat voorkomt in koemelk. In tegenstelling tot weiproteïne, dat snel verteerd wordt, wordt caseïne langzaam opgenomen door het lichaam. De aminozuren uit caseïne worden geleidelijk vrijgegeven doordat het in de maag een gelachtige substantie vormt waar het lichaam moeite voor moet doen om af te breken.

Caseïne en afvallen: de voordelen

De voordelen van caseïne in relatie tot afvallen zijn:

  • Verhoogd verzadigingsgevoel: Studies wijzen uit dat caseïne een groter verzadigingsgevoel geeft dan whey proteïne, wat kan leiden tot een verminderde calorie-inname en gewichtsverlies (zie bronvermelding).
  • Spierbehoud: Tijdens het afvallen is het belangrijk om spiermassa te behouden of zelfs aan te maken. Spieren verbranden namelijk meer calorieën dan vet, zelfs in rust. Onderzoek suggereert dat caseïne spierafbraak kan tegengaan, wat gunstig is voor je stofwisseling en algehele gezondheid.
  • Verhoogde calorieverbranding: Omdat het lichaam moeite moet doen om de caseïne vanuit de maag op te nemen in het lichaam, verbrand je zelfs calorieën tijdens het spijsverteringsproces.

Supplementen om af te vallen: een kritische noot

Het is belangrijk om te beseffen dat supplementen om af te vallen geen wondermiddelen zijn. Ze kunnen een nuttige aanvulling zijn op een gezond voedingspatroon en regelmatige lichaamsbeweging, maar ze vervangen deze niet. Daarnaast zal je alleen afvallen als je meer calorieën verbrandt dan dat je opneemt. Alleen lichaamsbeweging en je totale calorieinname op een dag zijn hierin bepalend. Supplementen kunnen je wel een steuntje in de rug geven.

Voordat je met supplementen om af te vallen start, is het raadzaam om te overleggen met een arts of voedingsdeskundige. Zij kunnen je adviseren over de geschiktheid en dosering van supplementen in jouw specifieke situatie.

Hoe gebruik je caseïne?

Caseïne is verkrijgbaar in poedervorm, dat je kunt mengen met water of andere drank naar keuze tot een romige eiwitshake. Je kunt het ook toevoegen aan yoghurt, smoothies of andere gerechten. De optimale dosering hangt af van verschillende factoren, zoals je leeftijd, geslacht, activiteitsniveau en afslankdoelen. Het is aan te raden om de aanbevelingen op de verpakking te volgen of om advies te vragen aan een voedingsdeskundige. Wil je weten wat jouw persoonlijke eiwitbehoefte is per dag, kijk dan hier.

Is caseïne voor iedereen geschikt?

Caseïne is over het algemeen veilig voor de meeste mensen. Mensen met een allergie voor koemelkeiwit kunnen echter geen caseïne consumeren. Ook zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, wordt geadviseerd om met hun arts te bespreken of caseïne geschikt is voor hen. Wat belangrijk is in je keuze voor een caseïne poeder is de ingrediëntenlijst. Ga bij voorkeur voor een eiwitpoeder zonder kunstmatige, ongezonde toevoegingen, smaakstoffen of kleurstoffen.

Ekopura: jouw partner in duurzame gezondheid

Bij Ekopura geloven we dat een gezonde leefstijl hand in hand gaat met respect voor de natuur. Daarom ontwikkelen we enkel voedingssupplementen met 100% natuurlijke en biologische ingrediënten. Onze caseïne is dan ook geen uitzondering.

Bronvermelding

Moon, J., Koh, G. (2020). Clinical Evidence and Mechanisms of High-Protein Diet-Induced Weight Loss, 29(3), 166–173. https://doi.org/10.7570/jomes20028

Leidy, H. J., Clifton, P. M., Astrup, A., Wycherley, T. P., Westerterp-Plantenga, M. S., Luscombe-Marsh, N. D., Woods, S. C., & Mattes, R. D. (2015). The role of protein in weight loss and maintenance. the American Journal of Clinical Nutrition, 101(6), 1320S-1329S. https://doi.org/10.3945/ajcn.114.084038

Volg ons