• Voedingswaarde app

    Download de gratis voedingswaardetabel.nl app van ruim duizend producten. Met rekenmodules om o.a. je BMI bereken.

    iOS   iOS

  • Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Maak kennis met deze 3 supplementen bij gewichtsbeheersing
Gewicht beheersen met deze supplementen…

Maak kennis met deze 3 supplementen bij gewichtsbeheersing
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Sport en voeding kunnen niet zonder elkaar

Groene smoothie

Een strakker lijf, meer conditie en een heldere kop. Dat is wat je kunt bereiken met sporten. Of dat nu wandelen is of hardlopen, surfen of wielrennen. Bewegen is goed, maar het kan niet zonder de juiste voeding. Wat is dat dan, de juiste voeding?

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Wie een strakker lijf wil en wat kilo’s minder wil wegen gaat bewegen. Succes verzekerd, zou je denken. Helaas is dat niet zo. Nog altijd is er de eenvoudige regel dat wie minder eet dan hij of zij aan calorieën verbruikt, afvalt. Doe je dat andersom dan kom je aan. Laat sport nou hongerig maken. En dan wordt het voor sommige mensen lastig.

Veel beginnende sporters gaan met voeding in de fout

Daar zit ‘m de crux. Veel (beginnende) sporters gaan daarmee in de fout. Ze menen goed bezig te zijn, en dat is ook zo. Echter, als het op voeding aankomt gaan ze meer eten. Onder het motto: ‘ik beweeg genoeg en heb die reep verdiend’, gaan er meer calorieën naar binnen dan nodig zijn. Je voorkomt dit door je goed te realiseren wat je doet en wat je nodig hebt.

Laten we bij het begin beginnen. Je bent er heel gemotiveerd en bent er helemaal klaar voor: een kek sportshirt, kort broekje dat een beetje flatteert, knaloranje sportschoenen van een goed merk en een sporttas, die vooral een stijlvolle tas moest zijn. Het is een zwarte Eastpak rugzak geworden.

Nu staat die tas klaar in de gang, met alles erin inclusief een handdoek. Want het wordt zweten. Dat weet je nu al. Je hebt je voorgenomen het nu echt, echt vol te houden. Je gaat bewegen.

Die sporttas zit ook vol eten

Nu had je na die eerste keer sporten reuzenhonger, dus heb je de tweede keer maar een paar boterhammen extra in je sporttas gedaan en een paar energierepen. Dáar gaat het fout. Heb je dat echt nodig? Zo’n energiereep is meestal een calorieënbom waar je lijf echt niet om zit te springen.

Denk goed na en ga uit van gewoon goed eten, zeker niet meer. Voor topsporters is dat anders, maar als je een paar keer per week een uurtje sport hoef je niet ineens meer te gaan eten. Wat wel van belang is, is dat je goede voeding tot je neemt.

"Voeding kan helpen je sportprestaties te verbeteren en gezonder en fitter te worden. Voor iedereen, dus ook voor sporters, is de Schijf van Vijf het uitgangspunt om gezond te eten. Zo schrijft het Voedingscentrum."

Conclusie: al die energierepen zijn niet nodig. Eet gevarieerd en gezond en vooral voedzaam. Dat vult je maag en geeft je een voldaan gevoel. Dan hoef je niet meer dan dat.

Een paar tips:

Voor wie recreatief beweegt, geldt vooral het plezier en het verbeteren van de conditie en het kweken van spieren. Je moet er natuurlijk wel voldoende energie voor hebben en je moet geen last van je maag krijgen. Daarom is het goed om twee tot drie uur voor het sporten een goede maaltijd te nemen. Drink in ieder geval een halve liter water of thee.

Het is niet slim om die maaltijd vlak voor die tijd te nemen. Dan krijg je er maar last van. Als je toch nog trek hebt, neem dan vlak voor het trainen of de wedstrijd iets kleins met niet te veel vet of voedingsvezels. Bijvoorbeeld een volkoren boterham met notenpasta, een cracker met kaas, yoghurt met fruit. Probeer het een paar keer uit. Waar doe jij het goed op? Dat is belangrijk om te weten zodat je de volgende keer precies weet wat je eten wilt.

Alleen bij heel lange duursporten gebruik je sportgels

Als je aan duursport doet, wordt er tussendoor nog wel eens wat naar binnen gewerkt in de vorm van gels. Deze sportgels geven energie en werden snel opgenomen in het bloed. Als je minder dan een uur sport hoeft dit helemaal niet. Dan zou je maar onnodig veel energie binnen krijgen. Alleen bij langere duursporten is het goed en soms zelfs noodzakelijk.

Ga met plezier sporten, kijk goed naar wat je eet en vindt een fijn evenwicht daarin. Eet niet meer dan nodig is, en eet gezond en gevarieerd. Dan haal je het beste resultaat. Dus pak die Eastpak rugzak onder de trap vandaan, ga sporten en let op je voeding. Door deze combinatie ben je echt goed bezig en kun zul je versteld staan van wat dit met je lijf en je geest doet.

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst