• Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Wat voor voedingsschema werkt het best bij het sporten?
Voedingsschema's en sportschool, wat is nu het beste en gezondste om te eten…

Wat voor voedingsschema werkt het best bij het sporten?
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (1)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Waar zit vitamine B12 allemaal in?

Goedkoop en gezond eten

Vitamine B12 is net als bijvoorbeeld vitamine C een bekende en belangrijke speler, maar weet jij wel waar vitamine B12 allemaal in zit? En loop jij stiekem niet met een tekort rond? Check het snel in dit artikel.

Wat is vitamine B12?

Van alle verschillende soorten vitamines B geniet vitamine B12 misschien wel van de grootste bekendheid. Het is namelijk een belangrijke speler in ons lichaam die ervoor zorgt hoe vermoeid we zijn en hoeveel energie we hebben. Vitamine B12 is een wateroplosbare vitamine die door deskundigen ook wel cobalamine wordt genoemd. Vitamine B12 speelt op veel vlakken een belangrijke rol, omdat het nodig is voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Hier zit vitamine B12 in

Het lastige aan vitamine B12 is dat het enkel in dierlijke producten zit. In eten als vlees en vleeswaren, eieren en melkproducten zit dus vitamine B12. Voor vegetariërs kan een bak yoghurt of goed glas melk al helpen bij de vitamine B12-inname, maar vooral voor veganistische eters is het extra uitdagend om aan genoeg vitamine B12 te komen. Daarom raden huisartsen veganisten en vegetariërs aan om vitamine B12 supplementen aan te schaffen. Wil jij deze vitamines kopen? Dat kan bij veel leveranciers, zoals CureSupport.

Vitamine B12-tekort herkennen

Ben jij benieuwd of je niet al met een vitamine B12-tekort rondloopt? Doordat vitamine B12 op zoveel verschillende vlakken invloed uitoefent, is een vitamine B12-tekort gelukkig aan veel dingen te herkennen. Een kleine greep uit de symptomen:

  • vermoeidheid
  • tintelingen in armen, benen, handen en/of voeten
  • geheugenverlies en/of concentratieproblemen, oorsuizen

Op een vitamine B12-tekort zit je natuurlijk te wachten. Houd daarom jouw B12-peil in de gaten en slik waar nodig wat extra bij.

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst