• Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Koken op inductie versus gas: wat is het verschil?
Millieubewust koken zonder gas…

Koken op inductie versus gas: wat is het verschil?
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (4)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Alles over intermittent vasten

Intermittent vasten

Wil je graag afvallen? Dan heb je tijdens je zoektocht naar een geschikt dieet wellicht intermittent vasten voorbij zien komen. Wat is intermittent vasten en is het iets voor jou? Wij vertellen je er graag meer over!

Wat is intermittent vasten?

Intermittent vasten is technisch gezien geen dieet. Je let niet zozeer op wat je eet, maar op wanneer je eet. Er zijn verschillende schema’s te vinden op internet die je kunt volgen. Er wordt altijd voor een bepaalde periode gevast en er is een tijdsvenster waarin je in principe kunt eten wat je wilt. Tijdens de vastperiode mag je wel water, koffie en thee drinken (zonder melk en suiker).

Is intermittent vasten voor iedereen?

Intermittent vasten is niet voor iedereen. Zo is het niet aan te raden voor jongeren onder de 18 jaar, mensen die een eetstoornis hebben (gehad) en zwangere vrouwen. Ook mensen met diabetes moeten oppassen met intermittent vasten, omdat het vasten ervoor kan zorgen dat hun bloedsuikerspiegel te laag wordt. Mocht je diabetes hebben en toch intermittent vasten of een ander dieet willen proberen, dan is het verstandig een diëtist te bezoeken. Bij het zorgverzekering vergelijken kies je het beste voor een aanvullend pakket, zodat deze consulten worden vergoed.

Welke schema’s zijn beschikbaar voor intermittent vasten?

Er zijn veel schema’s online te vinden. Het populairste schema is het 16/8 schema. Deze is ook het makkelijkst vol te houden. Dit schema geeft je een eetvenster van acht uur. Als je na zes uur ’s avonds niets meer eet, mag je ’s morgens om tien uur genieten van een laat ontbijt. Je kunt het vasten beginnen om welke tijd je maar wilt. Het is wel het gemakkelijkst om de nacht erbij te pakken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je ontbijt of je avondeten over te slaan. Het tijdsvenster voor eten kun je ook korter maken. Bijvoorbeeld zes uur of vier uur. Dit is wel moeilijker vol te houden en het is niet iets dat je iedere dag moet doen. Meestal zijn deze schema’s voor een of twee dagen in de week. Er zijn ook schema’s waarbij je een of twee keer per week 24 uur lang of zelfs 36 uur lang niets eet.

Werkt intermittent vasten?

Voor veel mensen werkt intermittent vasten goed. Het is vrij eenvoudig, omdat je niet constant na hoeft te denken over wat je eet en hoeveel je eet. Tegelijkertijd krijg je bijna automatisch minder calorieën binnen, omdat je niet gedurende de hele dag eet. Bij langer vasten gaat je lichaam zich beroepen op je lichaamsvet om energie te krijgen. Hierdoor verbrand je sneller vet.

Volg ons

 

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst