• Voedingswaarde app

    Download de gratis voedingswaardetabel.nl app van ruim duizend producten. Met rekenmodules om o.a. je BMI bereken.

    iOS   iOS

  • Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Eet Gewoon
Eet gezonder, voel je fitter, word slanker in 30 dagen!…

Eet Gewoon
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Darmdieet 4,8/10

Het darmdieet, ook wel het 'Vetrijk en vezelarm' dieet genoemd, is geschikt bij darmstoornissen zoals:

  • spastisch colon (darmkrampen met afwisselend diaree en obstipatie)
  • ziekte van Crohn en colitis ulcerosa (darmontsteking)
  • obstipatie (verstopping)
  • diverticulose (uitstulpingen van de dikke darm)

Een vetarme en vezelrijke voeding waarbij je voldoende drinkt, staat garant voor een gezonde darmwerking. Wanneer je teveel vet en te weinig vezels verbruikt of wanneer je te weinig drinkt kan er obstipatie (verstopping) ontstaan. Hierdoor wordt de darm geprikkeld wat tot "overloopdiarree" kan leiden: de nieuwe stoelgang loopt over de harde, opgehoopte stoelgang heen. Obstipatie verhoogt ook de druk op de darmwand waardoor er uitstulpingen kunnen ontstaan. Een vezelrijke voeding is lekker. Bijna alle fruit en groenten, ook alle volkoren producten, zelfs noten en vijgen zijn vezelrijk. Het hoeven dus niet alleen zemelen te zijn.

Bij dit dieet is het belangrijk langzaam en rustig te eten en veel te drinken (liefst geen gashoudende dranken). We geven een overzicht van de voedingsmiddelen die je best niet kunt gebruiken. Daarnaast vindt je een lijst met producten die je met mate mag gebruiken en een lijst met toegelaten voedingswaren waar je volop van mag eten.

Sterk aan te raden voedingsstoffen

  • Volkorenbrood; oudbakken krentenbrood en volkoren knackebrod
  • Havermout, havervlokken, volkoren macaroni, volkoren spaghetti, roggevlokken, zemelen, zilvervliesrijst (=bruine rijst), muesli, cornflakes
  • Gekookte of gestoomde aardappelen, aardappelpuree bereid met weinig magere melk
  • Rauwe citrusvruchten (sinaasappel, citroen, pompelmoes)
  • Gedroogde fruit: gedroogde pruimen, rozijnen, abrikozen, vijgen, dadels en fijngemalen noten
  • Magere yoghurt met fruit, fruitsalade
  • Fruitsap, groentensap, magere yoghurt, karnemelk, niet-gashoudend water

Beperkt toegelaten voedingstoffen in hoeveelheid en frequentie

  • Wit brood, luxebroodjes (koffiekoeken, croissants)
  • Gewone macaroni en spaghetti, noedels, vermicelli
  • Boter of margarine (niet gebruind), olie, uiterst weinig mayonaise en slasaus
  • Zacht gekookt en lichte roereieren, gepocheerde eieren, spiegelei, omelet
  • Magere smeerkaas, magere verse kaas
  • Mager vlees zoals: rundvlees: biefstuk, rosbief, gestoomde rosbief, gerookte tong, zuivere americain, filet d' anvers. Kalfsvlees: sauté, kalfslever, gebraad. Paardevlees: biefstuk en filet d'anvers. Varkensvlees (niet te dikwijls gebruiken): gebraad, ontvette hesp, blaasham. Kip, duif (zonder vel), haas, konijn, kalkoen
  • Magere vis (gekookt, gestoomd of gebakken): baars, bot, forel, kabeljauw, schar, schelvis, schol, snoek, snoekbaars, spiering, tarbot, tong, wijting, zeelt, pladijs, dorade
  • Prei, spinazie, voetselder, rabarbermoes
  • Uiterst kleine hoeveelheden van: ajuin, radijs, komkommer, witte bonen, paddestoelen, prinsessebonen
  • Steenfruit (b.v. perziken, pruimen,...) in kleine hoeveelheden
  • Pudding van afgeroomde melk, droge biscuit, droge cake, wit consumptie-ijs
  • Gelei, konfituur, siroop, honing, peperkoek, speculaas
  • Zout, laurier, tijm, peterselie en saffraan
  • Afgeroomde melk

Niet te gebruiken voedingstoffen

  • Vers brood
  • Gebakken aardappelen, frieten, kroketten, chips, primeur-(jonge)aardappelen.
  • Gebruinde boter, gebruinde margarine, frituurvet en olie
  • Hard gebakken ei, hard gekookt ei
  • Gegiste en belegen kaas (b.v. Brie, Camembert, Gruyere, Herve, Roquefort), vette kaas
  • Soep uit blik, vleesextract, bouillonblokjes
  • Vet vlees, ingeblikt vlees, vette toespijs, bereide vleeswaren (paté, ....)
  • Ingeblikte en vette vis zoals zalm, paling, makreel, haring, rolmops, sprot, sardienen, ansjovis, pilchards
  • Koolsoorten: witte en rode kool, savooi-en zuurkool, spruiten
  • Pudding van volle melk, zware deegsoorten zoals blader-en brokkeldeeg, in frituurvet bereide nagerechten, volle yoghurt, roomijs, koffieroom, slagroom, chocoladeschuim en alle soorten soufflé
  • Droge koekjes, kinderkoeken
  • Chocolade, marsepein en nougat
  • Peper, engelse saus, olijven, augurken, pickels, opgelegde uitjes, kappertjes
  • Koffie, thee, cacao
  • Gashoudend water en gashoudende frisdranken zoals cola, limonade, tonic e.d.
  • Alcohol: bier, wijn aperitief, likeur, schuimwijn
  • Te warme of ijskoude dranken.

Beoordeel:

Geef aantal sterren *

Review overzicht

4,8 / 10
aantal stemmen:53
 

* zijn verplichte velden. Alleen leden van dietenlijst kunnen deze functie gebruiken. Wij respecteren je privacy en je emailadres wordt enkel gebruikt om je stem te verifiëren. Deze wordt niet aan derde gegeven.

Geef je mening:

Heb je over het dieet of dieetmethode ervaring of tips, of wil je gewoon je mening geven? Deel deze dan met andere leden op het voedingsforum.

Top dieten uit de categorie allergieën en ziekten

Best beoordeeld
1. DASH Dieet 6,6/10
2. ADHD dieet 6,4/10
3. Houtsmullerdieet 6,2/10
Meest bekeken

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst