Grapefruit dieet
Achtergrond van het Grapefruit dieet
Het dieethulp, grapefruit is al bekend sinds de jaren '30, toen wereldberoemde sterren het populair maakten. Het dieet is in diverse vormen weer opgedoken. Het grapefruit dieet van de jaren '80 was beperkt tot 800 calorieën en bestond uit grapefruit, zwarte koffie, beetje ei, droog toost en soms vlees en vis toe.
Onderzoek naar het Grapefruit dieet
Onderzoekers hebben ontdekt dat Naringin, de stof die een grapefruit bitter maakt, ook de opname van vetzuren in cellen blokkeert en insulineniveaus vermindert. De insuline laat de bloedsuiker spiegel stijgen en signaleert het lichaam om meer koolhydraat, en minder vet, als brandstof te gebruiken. Via hormonen wordt het lichaam aangezet om vet op te slaan. De hypothalamus wordt gestimuleerd en dit veroorzakend honger. Aanhangers van de Glycemische Index , die geloven dat dieeters koolhydraten moeten eten die een kleine invloed hebben op de bloedsuiker bevelen de grapefruit aan vanwege zijn lage GI classificatie (25). De grapefruit bevat ook veel water en vezels, waarvan men geloofd dat het de eetlust remt.
In de jaren 80 verklaarde voedingsdeskundigen het grapefruit dieet gevaarlijk omdat het te weinig gezonde voedingsstoffen en eiwitten bevat.
In een studie uit 2004 van het scripps instituut bracht hernieuwde inzichten in het gebruik van fruit als dieet toevoeging. Tijdens het onderzoek aten de deelnemers bij elke maaltijd een halve grapefruit. Hierdoor verloren zijn gemiddeld 1,6 kilo, de deelnemers die 3 maal daags een glas grapefruit sap dronken verloren 1,4 kilo. De onderzoekers stellen dat dit afvallen waarschijnlijk te koppelen is aan het lagere insulineniveau.
Tip:
3 stuks fruit per dag is door het voedingscentrum aangeraden. Dus gebruik hier dan een grapefruit voor, waardoor je kilo’s kan gaan verliezen.
Geef uw mening, deel uw ervaringen of geef tips over dit dieet of dieetmethode op het voedingsforum.

