• Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Eet Gewoon
Eet gezonder, voel je fitter, word slanker in 30 dagen!…

Eet Gewoon
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Het Langzaam Aan Dieet -/10

Tegenwoordig zijn veel mensen niet tevreden over hun figuur en gewicht. Afvallen is dan niet de makkelijkste manier om van je overgewicht af te komen, en al helemaal op gewicht blijven is voor veel mensen zeer moeilijk. Om dit laatste vol te houden is het van groot belang dat men het eetpatroon aanpast.

 

Het Langzaam Aan Dieet

Het principe van het langzaam aan dieet is eenvoudig. Je mag tijdens het langzaam aan dieet alles eten, als je het maar langzaam en bewust doet. Door langzaam en bewust te eten voel je je eerder verzadigd en eet je vanzelf minder. Het verzadigingsgevoel loopt namelijk achter bij je maagvulling waardoor je sneller verzadigd raakt. Door snel te eten ben je veel later verzadigd en heb je achteraf vaak een opgeblazen en vol gevoel.

 

Met het langzaam aan dieet, of eigenlijk moet men over een methode spreken, ligt de nadruk niet op afzien en honger lijden. Het veranderen van het eetgedrag en aanleren van gezonde eetgewoonten staat bij het langzaam aan dieet voorop.

 

Gerbrand van Hout, bedenker van het langzaam aan dieet en psycholoog en psychotherapeut in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven vind dat men er onvoldoende in geslaagd is eetgewoonten aan te passen aan onze welvaart. In het boek van Gerbarnd van Hout ‘Langzaam-aan-dieet’ geeft hij tips om langzamer en bewuster te eten.

 

Volgens van Hout zal je met dit dieet langzaam-aan  leren eten en verander je langzaam-aan je eetparoon waardoor je langzaam-aan zult afvallen.


Tips voor langzamer eten

 

1. Neem de tijd voor een maaltijd
Tijdens het eten is het belangrijk om af en toe even te wachten. Leg regelmatig het bestek even neer en neem bijvoorbeeld een slok water. Ook door het opscheppen van kleinere porties is het makkelijker om pauzes tijdens de maaltijd in te lassen.


2. Tel de happen
Tel het aantal happen en slokken dat je neemt. Probeer dit langzaam aan te vermeerderen door de lat steeds wat hoger te leggen. Men kan dan bijvoorbeeld i.p.v. in 10 happen een boterham op te hebben, dit in 15 happen gaan doen. Of een glas limonade in 5 slokken leegdrinken i.p.v. 3 slokken.


3. Eet 'stevige' voedingsmiddelen
Vezelrijk voedsel zoals volkerenproducten, rauwe groenten en fruit  vergen veel tijd om op te kauwen. Hierdoor ga je vanzelf langzamer eten.


4. Gebruik kleiner bestek/servies
Maak gebruik van kleiner bestek, dus een kleinere vork en lepel. Hierdoor ga je vanzelf minder eten per hap. Ook het eten opscheppen op een kleiner bord is beter, aangezien je dan gebruik maakt van kleinere porties en het lijkt ook alsof je meer eet.


Het boek: ‘langzaam aan dieet’

In het boek: langzaam aan dieet worden adviezen en praktische tips gegeven om bewuster om te gaan met voedsel. Het boek bevat tal van heerlijke recepten en leert je tevens rustig eten.

Beoordeel:

Geef aantal sterren *

Review overzicht

5,8 / 10
aantal stemmen:4
 

* zijn verplichte velden. Alleen leden van dietenlijst kunnen deze functie gebruiken. Wij respecteren je privacy en je emailadres wordt enkel gebruikt om je stem te verifiëren. Deze wordt niet aan derde gegeven.

Online voedingsdagboek bijhouden

Online je voeding, beweging en je gewicht bijhouden met duidelijke en overzichtelijke grafieken en stel je dieetplan op om je streefgewicht te halen. Maak dan makkelijk en snel een account aan op Voedingswaardetabel.nl. Wil je voor jezelf bijhouden? Kies dan Registreer individueel of ben je b.v. een diëtist en wil je zelf accounts beheren coor je cliënten, kies dan registreren als professional.

Top dieten uit de categorie eetgewoontes

Best beoordeeld
Meest bekeken

Volg ons