• Voedingswaarde app

    Download de gratis voedingswaardetabel.nl app van ruim duizend producten. Met rekenmodules om o.a. je BMI bereken.

    iOS   iOS

  • Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Orgineel Weekmenu
Op naar een orgineel weekmenu met heerlijke producten…

Orgineel Weekmenu
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Kleurendieet -/10

Het kleurendieet wordt ook wel Low GI dieet genoemd.

 

Vind je het niet fijn om calorieën te tellen of apart te koken voor partner en kinderen? Dan is het kleurendieet dieet misschien iets voor jou. In de Verenigde Staten, Engeland en Australië is het razend populair. Het is gezond. En het is vooral een kwestie van eten vertalen in kleuren.

 

Goede en slechte koolhydraten

Wat zijn nou juiste en wat zijn nu de minder goede koolhydraten? Het kleurendieet maakt hier onderscheid in. Voedingsmiddelen met koolhydraten die langzaam verteren, hebben een lage GI-waarde. Wil je afvallen, dan moet je veelal van deze koolhydraten gebruik maken.

 

Door het eten van  langzaam verteerbare koolhydraten heb je langer een ‘vol’ gevoel.
Het eten van voedingsmiddelen met een hoge GI-waarde geeft je vaak een goed gevoel (denk aan chocolade, snacks en koek), maar na de snelle stijging van je bloedsuikerspiegel volgt een even zo snelle daling. Hierdoor raak je juist uitgeput en krijg je een leeg gevoel in je maag. Hierdoor zal je sneller geneigd zijn nog iets te eten, waardoor het afvallen vertraagd wordt.

 

Kleuren van het kleurendieet

De bedenker van het kleurendieet, Rick Gallop, heeft voeding ingedeeld in drie GI categorieën. En elke van deze categorie heeft een kleur.

 

- Groen: gezonde koolhydraten met een GI-waarde onder de 50.
Deze producten mag je onbeperkt eten: broccoli, komkommer, sla, tomaten, paprika, champignons, bijna alle fruitsoorten, volkoren spaghetti -en macaroni, pinda’s. (let op dat je niet veel producten pakt met ‘lose’calorieën zoals een plak cake, alhoewel deze wel een lage GI-waarde heeft.)

- Geel: deze koolhydraten met een GI tussen de 50 en 70 mag je af en toe eten.
Gebruik met mate de volgende producten: volkoren- en witbrood, zilvervliesrijst, roggebrood, pizza met kaas, muesli, popcorn, ananas, ijs.

- Rood: als je veel en snel wilt afvallen, kun je deze koolhydraten met een GI van 70 of hoger het beste vermijden.
gebakken aardappels, aardappelpuree, frites, stokbrood, cornflakes, donuts, dadels. (Hoewel watermeloen en rijstwafels een hoge GI-waarde hebben, mag je dit wel nemen, want deze producten bevatten weinig calorieën.)

 

GI- waarde kan veranderen

Het kleurendieet lijkt niet moeilijk, maar dat kan het toch wel zijn. De GI-waarde van een product kan makkelijk veranderen, bijvoorbeeld door het te koken of te bakken. Dit zelfde geld ook voor sauzen of dressings. Door bijvoorbeeld azijn over je aardappels te sprenkelen, mag je ze wel dagelijks eten. En dit is nu juist wat het kleurendieet zo ingewikkeld maakt!

 

Recensie van het voedingscentrum

Volgens Patricia Schutte, voedingsdeskundige van het Voedingscentrum, sluiten de basisregels van het Low GI dieet aan bij de bestaande opvattingen over gezonde voeding: Veel groenten, fruit, peulvruchten, volkoren graanproducten en producten met weinige toegevoegde suikers hebben een lage GI-waarde en deze mag je tijdens het volgen van het kleurendieet dus gewoon eten. Alleen aardappelen staan vanwege hun hoge GI-waarde in een slecht daglicht, terwijl ze juist weinig calorieën bevatten.


De koolhydraten die ‘slecht’ zijn volgens het kleurendieet leiden tot een schommeling in de bloedsuikerspiegel. Een schommeling in de bloedsuikerspiegel kan leiden tot slapeloosheid, hoofdpijn, concentratieproblemen, hart- en vaatziekten en kan zelfs diabetes tot gevolg hebben.

 

Voor meer informatie over glycemische-index:

Low Carb Dieet

Glycemische index

Koolhydraten

Beoordeel:

Geef aantal sterren *

Review overzicht

5 / 10
aantal stemmen:6
 

* zijn verplichte velden. Alleen leden van dietenlijst kunnen deze functie gebruiken. Wij respecteren je privacy en je emailadres wordt enkel gebruikt om je stem te verifiëren. Deze wordt niet aan derde gegeven.

Geef je mening:

Heb je over het dieet of dieetmethode ervaring of tips, of wil je gewoon je mening geven? Deel deze dan met andere leden op het voedingsforum.

Top dieten uit de categorie koolhydraat diëten

Best beoordeeld
1. South Beach dieet 7,2/10
2. Atkins dieet 7,1/10
3. Be In Shape 6,7/10
Meest bekeken

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst