• Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

3 grote voordelen van stoppen met drinken van alcohol
Gezonder leven door beter eten en meer beweging…

3 grote voordelen van stoppen met drinken van alcohol
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Kleurendieet -/10

Het kleurendieet wordt ook wel Low GI dieet genoemd.

 

Vind je het niet fijn om calorieën te tellen of apart te koken voor partner en kinderen? Dan is het kleurendieet dieet misschien iets voor jou. In de Verenigde Staten, Engeland en Australië is het razend populair. Het is gezond. En het is vooral een kwestie van eten vertalen in kleuren.

 

Goede en slechte koolhydraten

Wat zijn nou juiste en wat zijn nu de minder goede koolhydraten? Het kleurendieet maakt hier onderscheid in. Voedingsmiddelen met koolhydraten die langzaam verteren, hebben een lage GI-waarde. Wil je afvallen, dan moet je veelal van deze koolhydraten gebruik maken.

 

Door het eten van  langzaam verteerbare koolhydraten heb je langer een ‘vol’ gevoel.
Het eten van voedingsmiddelen met een hoge GI-waarde geeft je vaak een goed gevoel (denk aan chocolade, snacks en koek), maar na de snelle stijging van je bloedsuikerspiegel volgt een even zo snelle daling. Hierdoor raak je juist uitgeput en krijg je een leeg gevoel in je maag. Hierdoor zal je sneller geneigd zijn nog iets te eten, waardoor het afvallen vertraagd wordt.

 

Kleuren van het kleurendieet

De bedenker van het kleurendieet, Rick Gallop, heeft voeding ingedeeld in drie GI categorieën. En elke van deze categorie heeft een kleur.

 

- Groen: gezonde koolhydraten met een GI-waarde onder de 50.
Deze producten mag je onbeperkt eten: broccoli, komkommer, sla, tomaten, paprika, champignons, bijna alle fruitsoorten, volkoren spaghetti -en macaroni, pinda’s. (let op dat je niet veel producten pakt met ‘lose’calorieën zoals een plak cake, alhoewel deze wel een lage GI-waarde heeft.)

- Geel: deze koolhydraten met een GI tussen de 50 en 70 mag je af en toe eten.
Gebruik met mate de volgende producten: volkoren- en witbrood, zilvervliesrijst, roggebrood, pizza met kaas, muesli, popcorn, ananas, ijs.

- Rood: als je veel en snel wilt afvallen, kun je deze koolhydraten met een GI van 70 of hoger het beste vermijden.
gebakken aardappels, aardappelpuree, frites, stokbrood, cornflakes, donuts, dadels. (Hoewel watermeloen en rijstwafels een hoge GI-waarde hebben, mag je dit wel nemen, want deze producten bevatten weinig calorieën.)

 

GI- waarde kan veranderen

Het kleurendieet lijkt niet moeilijk, maar dat kan het toch wel zijn. De GI-waarde van een product kan makkelijk veranderen, bijvoorbeeld door het te koken of te bakken. Dit zelfde geld ook voor sauzen of dressings. Door bijvoorbeeld azijn over je aardappels te sprenkelen, mag je ze wel dagelijks eten. En dit is nu juist wat het kleurendieet zo ingewikkeld maakt!

 

Recensie van het voedingscentrum

Volgens Patricia Schutte, voedingsdeskundige van het Voedingscentrum, sluiten de basisregels van het Low GI dieet aan bij de bestaande opvattingen over gezonde voeding: Veel groenten, fruit, peulvruchten, volkoren graanproducten en producten met weinige toegevoegde suikers hebben een lage GI-waarde en deze mag je tijdens het volgen van het kleurendieet dus gewoon eten. Alleen aardappelen staan vanwege hun hoge GI-waarde in een slecht daglicht, terwijl ze juist weinig calorieën bevatten.


De koolhydraten die ‘slecht’ zijn volgens het kleurendieet leiden tot een schommeling in de bloedsuikerspiegel. Een schommeling in de bloedsuikerspiegel kan leiden tot slapeloosheid, hoofdpijn, concentratieproblemen, hart- en vaatziekten en kan zelfs diabetes tot gevolg hebben.

 

Voor meer informatie over glycemische-index:

Low Carb Dieet

Glycemische index

Koolhydraten

Beoordeel:

Geef aantal sterren *

Review overzicht

5 / 10
aantal stemmen:6
 

* zijn verplichte velden. Alleen leden van dietenlijst kunnen deze functie gebruiken. Wij respecteren je privacy en je emailadres wordt enkel gebruikt om je stem te verifiëren. Deze wordt niet aan derde gegeven.

Online voedingsdagboek bijhouden

Online je voeding, beweging en je gewicht bijhouden met duidelijke en overzichtelijke grafieken en stel je dieetplan op om je streefgewicht te halen. Maak dan makkelijk en snel een account aan op Voedingswaardetabel.nl. Wil je voor jezelf bijhouden? Kies dan Registreer individueel of ben je b.v. een diëtist en wil je zelf accounts beheren coor je cliënten, kies dan registreren als professional.

Top dieten uit de categorie koolhydraat diëten

Best beoordeeld
1. South Beach dieet 7,2/10
2. Atkins dieet 7,1/10
3. Be In Shape 6,7/10
Meest bekeken

Volg ons