• Voedingswaarde app

    Download de gratis voedingswaardetabel.nl app van ruim duizend producten. Met rekenmodules om o.a. je BMI bereken.

    iOS   iOS

  • Eetdagboek

    Weet wat je eet door het dagboek van voedingswaardetabel bij te houden. Probeer nu een maand gratis!

    Maak account
lees meer

Artikel

Sport en voeding kunnen niet zonder elkaar
Een strakker en gezonder lijf door sport en juiste voedings…

Sport en voeding kunnen niet zonder elkaar
Voedingswaardetabel dieetdagboek

Dieetdagboek

Weten wat je echt eet? Registreer je voor een online dieetdagboek!

voedingswaardetabel.nl
Dieetkorting

Acties (0)

Pak uw voordeel met deze geweldige dieet acties en kortingen

bekijk acties
 

Shangri la dieet -/10

Seth Roberts, een professor aan de psychologiefaculteit van de Universiteit van Californie, heeft een nieuw dieet ontwikkeld: het Shangri-La dieet. Sinds de introductie van het dieet is het bijbehorende boek een grote hit. Deze is aan de rechter zijde van deze pagina te bestellen.

 

Set Point tijdens het Shangri-La dieet

Roberts gelooft dat er een "set point" is in het gewicht: op een bepaald moment, wil het lichaam een bepaald gewicht hebben. Het zal het gevoel van honger erop aanpassen om af te vallen of toe te nemen tot dat gewicht is bereikt. Minder wegen dan dat set point gewicht is dus onmogelijk lang vol te houden. Dit set point idee is niet nieuw, maar Roberts beweert dat het set point kan worden aangepast met behulp van dit dieet. Hij gelooft namelijk dat de smaak van het voedsel je set point controleert. Smakelijker voedsel verhoogt je set point (zorgt dat je lichaam vetter wil worden).

 

smaakervaring en calorielevering bij het Shangri-La dieet

De truc bij het Shangri-La dieet is om deze associaties te doorbreken zodat het set point wordt verlaagd. Onder normale omstandigheden proeft het lichaam het voedsel en korte tijd daarna merkt het lichaam de energie die komt door de calorieën. Het metabolisme wordt aangepast om meer of minder van die smaak binnen te krijgen. Door de link tussen smaakervaring en calorielevering te verbreken, zal het lichaam niet langer meer calorieën willen door een bepaalde smaak.

Drie manieren om dat te doen is om calorieen te nemen die geen of weinig smaak hebben, calorieën te nemen die een ongewone smaak hebben of voedingsmiddelen consumeren die met een vertraging door het lichaam worden opgemerkt.

 

Technieken van het Shangri-La dieet

Roberts probeerde de tweede techniek uit door tijdens een trip naar Frankrijk allerlei ongewone frisdranken te drinken. Hoewel die drankjes vol suiker zitten, verloor hij gewicht. Deze techniek heeft beperkingen omdat je waarschijnlijk snel door die ongewone smaken heen bent.

 

De derde techniek was succesvol bij Roberts toen hij voedingsmiddelen at met een lage glycemische index - voedingsmiddelen waarvan de koolhydraten veel langzamer worden omgezet in bloedsuiker dan voedingsmiddelen met een hoge GI.


De eerste techniek is de techniek die het meeste succes heeft. Eerst probeerde Roberts niet-verwerkte voedingsmiddelen, met de gedachten dat verwerken van voedingsmiddelen voor meer smaak zorgt door allerlei toevoegingen aan het voedsel. Een tweede experiment van Roberts betrof drinken van grote hoeveelheden dingen zonder smaak. Hij nam 3 tot 5 liter water per dag. Ook dat leidde tot gewichtsverlies. Maar hij was nog niet tevreden. Waar Roberts uiteindelijk mee kwam, en wat de huidige basis is van zijn dieet, is een klein deel van je dagelijkse calorieen tussen de maaltijden door te nemen op de volgende manier:

  • een kleine hoeveelheid olie drinken, bijv. lichte olijfolie
  • een kleine hoeveelheid suikerwater drinken (fructose of sucrose opgelost in water)

Dit zou gedaan moeten worden niet minder dan een uur voor de consumptie van iets anders (water drinken mag wel) om ervoor te zorgen dat het lichaam het niet in verband brengt met de maaltijd. De hoeveelheid calorieen die op die manier wordt geconsumeerd zou moeten liggen op 150 tot 300 per dag. Bij afvallen eerder 300 en bij op gewicht blijven eerder 150 per dag. Dat komt neer op 1 tot 2 eetlepels olie per dag.

 

Voor meer informatie over het Shangri-La dieet raden wij u aan rechtsstaande boek te bestellen. Dit boek is geschreven door professor Seth Roberts die het Shangri-La dieet heeft ontwikkeld. Het boek geeft duidelijke uitleg over het Shangri-La dieet.

Beoordeel:

Geef aantal sterren *

Review overzicht

7,5 / 10
aantal stemmen:4
 

* zijn verplichte velden. Alleen leden van dietenlijst kunnen deze functie gebruiken. Wij respecteren je privacy en je emailadres wordt enkel gebruikt om je stem te verifiëren. Deze wordt niet aan derde gegeven.

Geef je mening:

Heb je over het dieet of dieetmethode ervaring of tips, of wil je gewoon je mening geven? Deel deze dan met andere leden op het voedingsforum.

Top dieten uit de categorie eetgewoontes

Best beoordeeld
Meest bekeken

Mijn cookie instellingen

Op Dietenlijst.nl gebruiken we cookies. We zijn wettelijk verplicht om je te informeren en je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies en soortgelijke technieken. We doen dat middels deze melding omdat dit voor ons de enige werkbare oplossing is. Op Dietenlijst worden de volgende cookies gebruikt:


Functionele cookies Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zo wordt er op Dietenlijst gebruikgemaakt van sessie cookies.


Analyticscookies Via Google Analytics worden geanonimiseerd gegevens over het surfgedrag op dietenlijst.nl verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers zoals jij de website gebruiken en op basis daarvan de website verbeteren. Hiervoor hebben wij geen toestemming nodig.


Marketingcookies Om een betere website te krijgen, de website gratis te houden en om niet gepersonaliseerde advertenties te tonen, wordt een cookie van o.a. DoubleClick geplaatst. Deze cookie houdt geen surfgedrag en geen persoonlijke informatie bij en zorgt er alleen voor dat niet continu dezelfde advertenties worden getoond. Dit wordt ook wel een 'frequency cap' genoemd. Hier zouden wij graag je toestemming voor willen hebben, zo ervaar je een betere webste.
Accepteer deze cookies:

 

Ja, ik accepteer cookies:

 

Meer en uitgebreide informatie over het privacy- & cookiebeleid van Dietenlijst